Z tego tekstu dowiesz się jak wygląda tworzenie klasycznej firmowej strony internetowej w naszej Agencji Interaktywnej… w innych agencjach wygląda to prawdopodobnie bardzo podobnie 😉 Tak więc czas rozłożyć cały proces na czynniki pierwsze.
1. Określ cel
Każdy projekt zaczyna się od rozmowy z klientem: face to face, telefonicznej, skype, mail, massenger itd. Sposobów skomunikowania się jest wiele i w zasadzie nie ma znaczenia, który wybierzemy. Najważniejsze, żeby podczas takiej rozmowy dowiedzieć się jak najwięcej o potrzebach klienta i jego celu.
Cel ma kluczowe znaczenie, to dzięki niemu wiemy na jakie elementy na stronie będziemy kłaść nacisk, będziemy wiedzieli co chcemy żeby internauta znalazł na naszej stronie i będziemy mogli zrobić wszystko żeby go do tego doprowadzić w jak najkrótszym czasie. Inny cel będzie miał producent akcesoriów do ogrodzeń, a inny stomatolog. Ten pierwszy będzie chciał pokazać pełną gamę swoich produktów, a drugiemu będzie zależało na tym żeby internauta szybko odnalazł adres i telefon do jego gabinetu.
W czasie pierwszego kontaktu zawsze staramy się dodatkowo dowiedzieć jak najwięcej o takich rzeczach jak konkurencja klienta, czy preferencje graficzne. Na stronach konkurencji często można szybko zauważyć na co kładzie nacisk, można też odnaleźć jej słabe strony tak, żeby nasza witryna była lepsza od niej. Preferencje graficzne przydają się zaś po to, żeby podczas projektowania szablonu łatwiej było trafić w gust zleceniodawcy. Dzięki temu czas tworzenia szablonu jest w zasadzie ograniczany do niezbędnego minimum.
2. Burza mózgów, pomysł
Kiedy znamy już oczekiwania, znamy cel i przeanalizowaliśmy konkurencję zaczynamy w naszym zespole burzę mózgów. Czasem pomysły na serwis przychodzą od razu czasem trzeba się z tematem przespać. Czasem już pierwsze rozwiązania i szkice wydają się idealne, a czasem bazgrołów nie ma końca. Czyli typowa burza mózgów gdzie na końcu jest coś na kształt makiety serwisu www. Taką makietę nazwiemy dziś makietą UX. Temat UI/UX jest na tyle szeroki, że zajmiemy się nim w oddzielnym wpisie.
3. Projekt graficzny
Mając wstępną makietę UX serwisu i znając preferencje graficzne klienta przechodzimy do projektowania szablonu graficznego przyszłej strony www. Tutaj w ruch idzie Photoshop i inne narzędzia. Nieodzowną pomoc dają banki zdjęć, dzięki którym szablon uzbrajany jest w profesjonalne fotografie (tutaj o tym: skąd wziąć zdjęcia na stronę internetową).
Projekt graficzny przesyłany jest klientowi do akceptacji. Po akceptacji projektu, czas na programowanie.
4. Programowanie strony www
W tym punkcie projekt strony przejmuje front-end developer, bądź bardziej po polsku programista 😉 Jego praca polega na przełożeniu tego co zrobił grafik na silnik na którym będzie oparta strona. U nas mówimy na to: cięcie strony.
Oczywiście zależnie od skomplikowania serwisu oprócz front-end developera może zostać też zaangażowany back-end developer, który zadba o dodatkowe funkcjonalności już od strony czysto programistycznej.
5. Dodawanie treści na stronę www
Doszliśmy do miejsca kiedy nasza strona www już działa jednak ciągle nic na niej nie ma. Czas na dodanie treści na stronę. Treści najczęściej dostarczane są przez klienta bo to on najlepiej zna swoją branżę i wie co będzie mniej ważne, a co bardziej pisząc ofertę swojej firmy. Jednak jeśli jest z tym problem z pomocą przychodzi (tutaj kolejne trudne słowo) copywriter.
Jeśli jest potrzeba dodania wersji językowej strony tutaj również służymy pomocą.
6. SEO – optymalizacja strony internetowej / pozycjonowanie
Kiedy strona wydaje się już ukończona przychodzi czas na jej optymalizację pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarkach. To wtedy sprawdzamy takie rzeczy jak:
- meta dane,
- hierarchia nagłówków (H1, H2, H3),
- czystość kodu,
- rozmiar i opis grafik,
- poprawność adresów url,
- mapa strony.
Dobra optymalizacja strony internetowej to podstawa do późniejszego pozycjonowania właściwego, czy nawet reklamy Adwords.
7. Testowanie strony internetowej
Sposobów i narzędzi do testowania strony jest wiele, my stosujemy cztery naszym zdaniem najważniejsze test. Wszystkie cztery są równie ważne, poniższa kolejność jest przypadkowa 😉
Test przeglądarek – chrome, firefox, safari…
Niby wszystkie przeglądarki oparte są na tych samych zasadach, niby wszystkie są zgodne, a jednak może okazać się, że na każdej strona działa inaczej.
Szybkość ładowania się strony.
Jest to bardzo ważny parametr, do którego wiele osób wciąż ni przykłada wagi. Szybkość ładowania się strony www testujemy dzięki narzędziu google: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
Testowanie funkcjonalność
Kolejna ważna sprawa to przetestowanie wszystkich możliwych interakcji, które może wykonać internauta. Chodzi o takie rzeczy jak formularze kontaktowe, formularze wycen, czy proces zakupowy w przypadku sklepu.
Testowanie responsywności
Szalenie istotną sprawą jest przetestowanie działania strony na urządzeniach mobilnych: smartphony, tablety. O tym dlaczego jest to tak ważne pisaliśmy wcześniej we wpisie o RWD.
Ufffff…..dobrnęliśmy do końca…. i tak oto w skrócie 😉 wygląda proces tworzenia klasycznej (nie za dużej) strony firmowej.
Chcesz zamówić u nas stronę? 🙂 Nic prostszego, skorzystaj z formularza wycen.