Koszty związane z prowadzeniem sklepu internetowego.
Oprócz zakupu towarów i kosztów związanych z reklamą każdy internetowy sprzedawca ponosi dodatkowe koszty abonamentowe związane z utrzymaniem i prowadzeniem sklepu. Warto wziąć je pod uwagę przy pisaniu biznes planu.
Hosting, czyli Twój wirtualny dysk.
Hosting to miejsce gdzie przechowywane są pliki Twojej strony, Twoja poczta, zdjęcia, aukcje Allegro itp. Wybierając serwer oprócz powierzchni dyskowej, limitu transferu sprawdź jak wygląda support, czy można skontaktować się z obsługą techniczną telefonicznie, jak szybko odpisują na nasze maile. To ważna sprawa, aby ewentualne problemy ktoś szybko pomógł Ci rozwiązać.
Średni koszt hostingu na małą firmową stronę lub sklep to 200 – 400 zł netto.
Domena, czyli TwojaNazwa.PL.
Domena czyli adres internetowy Twojej strony. W skrócie to co klient wpisuje w pasek adresu swojej przeglądarki. Najczęściej wybierane w Polsce domeny to .PL, .COM.PL, .EU itp. Niestety tutaj nie da się zaoszczędzić, nie ma darmowych, dobrych alternatyw.
Średni koszt domen na polskim rynku to 100 zł netto.
Certyfikat SSL – dbaj od dane swoich klientów.
Certyfikat SSL poświadcza wiarygodność domeny. Gwarantuje szyfrowanie danych przesyłanych pomiędzy użytkownikiem a serwerem. W przypadku sklepu, gdzie pobieramy od użytkownika jego dane teleadresowe jest to opcja obowiązkowa. Certyfikatu SSL wymagać będą od nas także narzędzia i programy zewnętrze np. Płatności online, Google Merchant itp.
Średni koszt certyfikatu SSL to ok 100 zł netto.
Koszt abonamentu za sklep, a może sklep na darmowym skrypcie?
Przed realizacją sklepu zapewne staniesz przed trudną decyzją jaką jest wybór skryptu sklepowego. Płatny skrypt a może darmowa alternatywa?
Płatne skrypty oferowane są w trzech formach jednorazowy zakup, comiesięczny abonament lub obie te formy płatności. Mogą skusić niskie koszty startowe jednak w perspektywnie 3 lat, czyli 36 miesięcy „niewinne” i zachęcająco wyglądające 149zł zmienia się w 5364zł! Ponadto w większości przypadków dostajesz sklep ze standardowym layoutem, nie autorski spersonalizowany pod Twoje wymagania szablon. Oszczędzasz na hostingu, ale z drugiej strony masz mniejsze możliwości i pozostajesz związany z tą jedną firmą.
Darmowe skryty typu Prestashop, Woocommerce nie kosztują nic, nie ponosisz kosztów abonamentów. Jedynie początkowy koszt konfiguracji, przygotowania i wdrożenia layoutu itd. Otrzymujesz pełny dostęp do kodu strony, przejmujesz prawa autorskie do szablonu graficznego. Dziś współpracujesz z jedną firmą, ale w każdej chwili możesz rozpocząć współpracę z inną agencją. Na rynku bez problemu znajdziesz firmę lub freelancera, który robi sklepy wykorzystując posiadany przez Ciebie skrypt.
Roczny koszt od 0zł.
Program do faktur z możliwością integracji ze sklepem internetowym.
Znalezienie całkowicie darmowego programu z możliwością automatycznego podłączenia pod sklep (poprzez udostępnione API) może być trudne, jednak kilka programów online ma darmową opcją z limitem ilości faktur np iFirma, program do 10 dokumentów jest darmowy, czy Fakturownia, w pakiecie darmowym tylko 3 faktury, powyżej trzeba już płacić. Z reguły roczny koszt programu księgowego bez limitu dokumentów to około 100zł netto. My polecić możemy program infakt.pl, z którym nigdy nie mieliśmy problemów, a ponadto jest prosty i intuicyjny w użytkowaniu.
Średni koszt około 100 zł netto.
Chaty online, wspomaganie sprzedaży
Na rynku znajdziemy bardzo dużo wtyczek i wiele z nich będzie darmowe. Także w tym przypadku gdy nie potrzebujemy zaawansowanych opcji warto rozważyć darmowe rozwiązanie, proponujemy Smartsupp lub Facebookowy Messenger.
Roczny koszt od 0zł.