Nowe Search Console – czyli niedocenione narzędzie.

Google daje właścicielom stron kilka narzędzia, dzięki którym można poprawić swoją stronę. Tak dla komfortu użytkowników jak i dla lepszej indeksacji przez wyszukiwarkę. Bądź co bądź google ciągle jest niekwestionowanym liderem w zakresie wyszukiwarek internetowych i pewnie szybko się to nie zmieni, dlatego warto korzystać z oferowanych przez nich narzędzi w tym Search Console.

 

Dziś na warsztat weźmiemy Search Console (dawniej narzędzia dla Webmasterów), który w tym roku przeszedł modernizację i zyskał nowy wygląd. Search Console jest ważnym narzędziem z kilku powodów, to tutaj:

  • zgłosimy stronę do wyszukiwarki i dodamy mapę strony
  • sprawdzimy na jakie słowa kluczowe nasza strona pojawia się w wyszukiwarce

Zgłoszenie strony do Google – Mapa strony

Żeby google dowiedziało się o istnieniu naszej nowiutkiej witryny musi znaleźć gdzieś w sieci link prowadzący do naszej strony. Drugim zaś sposobem jest właśnie aktywowanie usługi Search Console.

Kolejną ważną rzeczą jest dodanie Mapy Strony. W przypadku małych stron firmowych z prostym menu, nie trzeba tego robić, google doskonale samo poradzi sobie z zaindeksowaniem całej witryny. Jednak w przypadku bardziej złożonych witryn, gdzie nie wszystkie podstrony są dostępne ze strony głównej wręcz niezbędne jest dodanie mapy strony.

Mapa strony to nic innego jak spis wszystkich podstron naszego serwisu, w przypadku systemów CMS takich jak Joomla czy WordPress przy pomocy odpowiednich wtyczek mapy są generowane automatycznie i w zasadzie nie musimy nic przy nich robić. Tylko dodać do search Console link do takiej mapy.

W zakładce mapa witryny mamy wgląd do stanu indeksacji nasze strony.

stan zaindeksowania witryny

Dzięki zawartym tutaj informacjom możemy zadbać o naszą stronę i poprawić ewentualne błędy. W przypadku większych, często aktualizowanych serwisów warto zaglądać tu często.

Oprócz miejsc, które chcemy żeby zostały odwiedzone przez roboty indeksujące możemy też stworzyć plik w którym pokażemy miejsca na naszym serwerze gdzie nie będziemy sobie życzyć ich odwiedzin. Do tego celu służy plik robots.txt.

 

Zestawienie fraz kluczowych na które wyświetlamy się w Google

Jednym z najciekawszych raportów jaki znajdziemy w Search Console to stan naszej witryny w wyszukiwarce. To tutaj dokładnie poznamy frazy kluczowe, które przynoszą nam największy ruch, sprawdzimy jak pozycja w wyszukiwarce przekłada się na CTR (współczynnik klikalność – ilość kliknięć do ilości wyświetleń). Rewolucją w nowym Search Console jest to, że dostępne dane są, aż z kilkunastu ostatnich miesięcy, nie jak dotychczas tylko z trzech.

Search Console skuteczność

Takiego raportu jak ten powyżej nie dostaniemy w bardzo zaawansowanym narzędziu analitycznym jakim jest Google Analytics, tak więc pod tym względem Serach Control wygrywa.

To na podstawie tych danych możemy ocenić jak hasła na które pozycjonujemy naszą witrynę przekładają się na ilość odwiedzin.

 

Na jakie frazy wyświetla się nasza strona w Google

 

Z powyższej tabeli można wysnuć interesujące wnioski, na przykład że pierwsza pozycja zgarnia około 50% ruchu, zaś pozycje 2 i 3 tylko około 13%, zaś pozycja 6 to już tylko 7%. Tak więc doskonale widać, że w zasadzie tylko pierwsze miejsce zapewnia nam przyzwoity ruch na stronie. Oczywiście w przypadku innych stron te dane mogą się różnić.

Może też zastanawiać, dlaczego dane w kolumnie pozycja są uśrednione. Dzieje się tak dlatego, że google dla każdego z nas przygotowuje inny zestaw wyników wyszukiwania. Wyszukiwarka pod uwagę bierze między innymi to skąd klikamy, czy już wcześniej odwiedziliśmy daną stronę, jaki język mamy ustawiony w wyszukiwarce i pewnie jeszcze kilka innych czynników.

Nowa wersja Search Console pokazuje nam też z jakiego rodzaju urządzeń korzystali odwiedzający naszą witrynę, dodatkowo możemy porównać jak wyświetla się nasza strona w Google dla tych samych fraz, ale dla różnych typów urządzeń.

Urządzenia w Search Console
O popularności urządzeń mobilnych pisaliśmy więcej tutaj – Strony responsywne RWD

Nowe search Console póki co daje tylko tyle opcji, jednak Google zapewnia, że projekt jest rozwojowy i nowe raporty niebawem się pojawią. Póki co w porównaniu ze starym Search Console wygląda to imponująco 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *