Pułapki jakie czekają na właścicieli stron.

W tym tekście pochylimy się nad telefonami i sms’ami z ofertami cud i nie cud, jakie codzień dostają nasi klienci (właściciele stron i sklepów internetowych). Póki co Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął się za edukowanie nas odnośnie garnków, pościeli i firm energetycznych, jednak takie same rzeczy dzieją się w branży internetowej. Tutaj UOKiK na razie milczy, tak więc my spróbujemy was trochę wyedukować. Sprawa z takimi ofertami jest o tyle problematyczna, że zgodnie z prawem wszystko wydaje się jest jak należy, ale naszym zdaniem typy ofert które poniżej opiszemy są po prostu nieetyczne.

 

Oferta na domenę z inną końcówką – przedłużenie domeny

Problem występujący już od lat, wydaje się że nie ma końca. Zazwyczaj działa to tak, że mamy swoją stronę pod adres, dajmy na to selectstar.pl. Pewna firma (nazwijmy ją KRZAK) rezerwuje u jednego z operatorów domenę selectstar.eu (rezerwacja domeny na 14 dni jest darmowa!), domena podobna, jednak końcówka inna. KRZAK dzwoni do nas, bądź pisze SMA o takiej treści:

„Uprzejmie informujemy, że nazwa domeny selectstar.eu nie została opłacona na kolejny okres rozliczeniowy i jest w trakcie 3-dniowego wygasania. W celu odnowienia zarezerwowanej domeny prosimy o kontakt pod nr 22 270 65 XX (Infolinia 801 066 XXX) lub odeślij ‘Domena’, oddzwoni konsultant. Z pozdrowieniami, KRZAK.pl.”

Co ciekawe czasem zdarza się, że owy KRZAK jest na tyle bezczelny, że nawet nie zablokuje domeny o której pisze…ehhh podłość ludzka nie zna granic.

 

Nieuczciwe pozycjonowanie – temat rzeka

O nieuczciwym pozycjonowaniu prowadzone są całe blogi i rozbudowane dyskusje na branżowych forach. Były nawet w polskiej branży SEO przypadki gdzie zdemaskowane firmy pozywały blogerów opisujących ich niecne praktyki. Tak więc temat jest poważny. Przedsiębiorca może tu utopić jednorazowo kilkaset złotych, bądź bez efektu wydawać po kilka tysięcy miesięcznie.

Dodatkowo sprawę komplikuje fakt, że odróżnienie uczciwej firmy od nieuczciwej bywa bardzo trudne. Często nieuczciwe/nieetyczne firmy mają doskonale rozbudowany marketing, a ich materiały reklamowe/sprzedażowe przygotowane są perfekcyjnie. W takich firmach jednak dział marketingu i sprzedaży jest prawdopodobnie znacznie większy od działu SEO. Skąd to wiemy, ano świadczą o tym relacje w internecie byłych pracowników tychże firm, czy też znane nam od podszewki sprawy naszych klientów.

 

Kiedy powinna Ci się zapalić czerwona lampka, że coś jest nie tak z ofertą na pozycjonowanie.

 

Śmiesznie niska cena – Pozycjonowanie roczne w cenie 200zł.

pozycjonowanie za 200zł

Na pozycjonowanie w każdej sensownie działającej firmie składa się:

  • audyt seo
  • optymalizacja treści i witryny
  • copywriting – tworzenie dodatkowych treści
  • linkowanie – zdobywanie linków do naszej strony ze stron trzecich

Tak więc, tutaj od razu powinna nam się zapalić czerwona lampka, jak roczna praca specjalisty SEO może kosztować tyle co jedno tankowanie samochodu!

 

Gwarancja frazy w top 3, top 10.

Powyższy przykład ma jeszcze jeden istotny element: GWARANCJA. Nikt przy zdrowych zmysłach nie może zagwarantować nam pojawienia się strony w naturalnych wynikach wyszukiwania w top 3, top 10, czy nawet top 100. Pojawianie się stron w google jest wynikiem algorytmu na którym oparta jest wyszukiwarka, składa się na niego wiele czynników i możecie wierzyć, że żadna firma SEO nie ma na niego monopolu. Firmy SEO mogą co najwyżej starać się, żeby Wasza strona była w topie, ale nie mogą Wam tego zagwarantować.

Przyjmijmy, że mamy 11 firm, które wykupiły pozycjonowanie na frazę PRZYKŁADOWA-FRAZA, z gwarancją top10, no i choć by się świat walił, w top10 nie zmieści się więcej niż 10 firm. Jeśli 20 firm podpisze taką umowę, będziemy mieli 50% oszukanych firm. Statystyki nie oszukamy 😉

 

Pozycjonowanie abonamentowe – stały abonament.

Rozliczanie usługi pozycjonowania jest trudne. W tej chwili dwoma najpopularniejszymi sposobami są:

  • płatność za efekt
  • abonament

W przypadku płatności za efekt, najwięcej ryzykuje firma SEO, która pobiera opłatę dopiero kiedy strona w google osiągnie zaplanowane pozycje. Jest to pewnego rodzaju pułapka, gdzie w niektórych przypadkach firma SEO ponosi spore koszty optymalizacji, linkowania itp., na początku, kiedy efektów nie widać i jeżeli wszystko pójdzie po jej myśli profity dopiero ma w późniejszej fazie trwania umowy.

Drugi sposób, czyli abonament jest mniej ryzykowny dla firmy SEO, ale bardziej dla zleceniodawcy. Firma SEO zarabia od samego początku, dzięki temu ma środki na pozycjonowanie, a klient prędzej czy później osiąga zamierzony efekt. Wszystko brzmi idealnie.

Problem w tym, że tutaj też pojawiają się duże SEO korporacje, z perfekcyjnym marketingiem, które podpisują umowy abonamentowe, inkasując miesięcznie po kilkaset-kilka tysięcy złotych i nic nie robiąc.

 

Skąd wiemy, że nic?

Wiemy to stąd, że trafiła do nas ostatnio właścicielka sklepu internetowego, która miała podpisaną umowę z taką właśnie SEO korporacją i płaciła jej miesięcznie 700zł. Trwa to już od 10 miesięcy. Mieliśmy przyjemność spojrzeć na co miesięczny raport wysyłany przez firmę SEO i co… po 10 miesiącach pozycjonowania 19 fraz, żadna nie jest nawet w TOP100. 

Swoja drogą ciekawe jest to, że firmie SEO nie było wstyd wysłać takiego raportu!

W przypadku nieuczciwego pozycjonowania już nawet nie chodzi o kwoty jakie tracimy na rzecz nierzetelnych firm, ale bardziej o to, że tracimy czas, który jest cenniejszy niż te kilkaset złotych. Przez rok odpowiedniej promocji strony w sieci może ona generować duże zyski i to jest największa strata.

 

Oferta na założenie Wizytówki Google

Wizytówka google

Tutaj wszystko wydaje się jasne, firma oferuje założenie wizytówki w Google, w zasadzie dlaczego nie, skoro mi się nie chce, to niech zrobią to za mnie. Wszystko fajnie kiedy masz nieograniczoną ilość pieniędzy i nie interesuje Cię na co je wydajesz.

Jednak należy pamiętać o tym, że założenie wizytówki Google jest po pierwsze całkowicie darmowe, a po drugie trwa może 15 minut. Nie masz wizytówki Google? Załóż ją tutaj: https://www.google.com/business/

Dodatkową sprawą przy tego typu ofertach jest to, że firmy często sugerują jako by to one był Googlem. Sprawiają wrażenie, że to samo Google do nas dzwoni i chce nas dodać na mapę. Nie, tak nie jest! To nie google do Was dzwoni, tylko osoby świadomie wprowadzające Was w błąd, często na zasadzie niedopowiedzenia.

 

Można by teraz zapytać: Jak żyć?

Niestety nieuczciwe firmy żerują na naszej ufności i braku wiedzy (wszak temat istnienia w internecie to trudny temat). Trzeba być bardzo ostrożnym wobec ofert, które same do nas przychodzą, bądź są podejrzanie okazyjne.

Prostym sposobem weryfikacji jest też po prostu wpisanie w google nazwy firmy i frazy opinie (np. KRZAK OPINIE) i prześledzenie co tam na temat danej firmy się w internecie pojawia, w wielu przypadkach to się sprawdzi.

Tak więc raz jeszcze, radzimy przede wszystkim ostrożność!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *