Każdy kto zakładał kiedyś sklep internetowy lub chciał wprowadzić na rynek nowa markę wie jak trudne jest ustalenie odpowiedniej nazwy. Najważniejsze zalety dobrej nazwy to unikalność, prostota i umiejętność wpadania w uszy klientów.
Unikalność jest chyba najtrudniejszym wyzwaniem. Nikt nie chciałby żeby nasza nazwa mylona była z inna firmą, która działać może w zupełnie innej branży. Znalezienie dziś nazwy której jeszcze nikt nie używa graniczy praktycznie z cudem, dlatego tak ważna będzie tu kreatywność i umiejętność tworzenia „wyrazowych dziwolągów”, „nowosłów” które w normalnym świecie nie istnieją.
Jak sprawdzić czy nazwa dla naszego sklepu internetowego jest unikalna?
Wpisujemy w google i sprawdzamy co otrzymujemy. Jeśli nic takiego nie istnieje, możemy mieć pewność ze wujek google w przyszłości po prawej stronie w wynikach wyszukiwania pokaże piękną wizytówkę naszego sklepu i najważniejsze będziemy w wynikach organicznym w samym topie z rozszerzeniami.
Oprócz linku do głównej strony liczyć możemy także na linki do podstron, które mają na celu pomóc w nawigacji potencjalnym klientom. Tą część google tworzy automatycznie, ale od unikalności naszej nazwy i budowy witryny wiele zależy.
Dobra domena to połowa sukcesu.
Kolejna sprawa to sprawdzenie czy domena z naszą nazwą istnieje. Dla nazwy firmy marki kierowanej na rynek polski obowiązkowo wybieramy rozszerzenie .pl, dla działalność globalnej wybierzmy .com, przy działalności lokalnej warto rozważyć rozszerzenia z naszym miastem.
Czy wybrana domena jest wolna sprawdzisz u dowolnego rejestratora domen, spróbuj ją po prostu zarejestrować lub wpisz w pasek swojej przeglądarki i zobacz co kryje się pod danym adresem.
Warto też sprawdzić domenę pod kątem jej historii:
- http://archive.org/web/web.php – tu sprawdzisz czy taka strona istniała i jak wyglądała
- http://www.mypagerank.pl/narzedzia,google_ban – tu sprawdzisz czy strona nie ma bana w Google
Możesz też wpisać w wyszukiwarkę google site:twoja-wymyslona-domena.pl, w taki sposób sprawdzisz czy coś znajduje się w indeksie. To bardzo ważne, aby zaczynać prace mając domenę z dobrą historią lub jej brakiem, ewentualny ban skomplikuje nam prace gdy będziemy chcieli pozycjonować nasz sklep.
Social media dla Twojego sklepu
Dwie najtrudniejsze sprawy mamy załatwione. Kolejna to social media. W dobie społecznościówek rejestracja nazwy na fb, youtubie, twiterze i instagramie to kolejna obowiązkowa rzecz jaką robimy. Tu gdy naszą nazwa juz ktoś zajął możemy do nazwy dodać jeszcze np PL.
Nazwa sklepu internetowego, a nazwy zastrzeżone
Swoją nazwę sprawdź także pod kątem zarejestrowanych już znaków towarowych. Wszystkie zarejestrowane już nazwy widnieją w odpowiednich rejestrach, Urząd Patentowy RP poleca stronę:
https://www.tmdn.org/tmview/welcome.html?lang=pl
W swojej bazie zabiera rejestry urzędów patentowych z kilkudziesięciu krajów świata, w tym polski rejestr.
Podsumowując wybierz nazwę unikalną, ale także:
- taką aby klient bez problemu mógł zapamiętać,
- aby dało się ją przekazać klientowi telefonicznie,
- wystrzegaj się polskich znaków, które nie będą występowały w domenie Twojego sklepu,
- nie twórz kolejnej nazwy typu „lawendowy ogród”, takich nazw w sieci jest wiele, klientowi ciężko będzie taką nazwę zapamiętać i kojarzyć właśnie z tobą,
- jeśli masz już stronę swojej firmy, wykorzystaj subdomenę, ograniczysz koszty i lepiej powiążesz swój sklep z istniejącą już działanością,
- pamiętaj, że ciężko wymawialna obcojęzyczna fraza może być problemem dla osób nie znających danego języka, może też powodować problemy przy dyktowaniu nazwy domeny,
- przed ostateczną decyzją zapytaj swoich bliskich i znajomych czy nazwa według nich jest odpowiednia i kojarzy się z oferowanym asortymentem.
Na koniec sprawdźcie co robi SelectStar na świecie:
- www.selectstar.com.my – hotel w Malezji
- www.selectstar.ch/ – genetycznie modyfikowane krowy 🙂
W sprawie rejestracji domeny lub utworzenia subdomeny pisz do nas!
Pomożemy!